تحقیق مقایسه حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام معارف اسلامی 13
تحقیق مقایسه حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام معارف اسلامی 13
به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل تحقیق مقایسه حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام معارف اسلامی 13 با لینک مستقیم از سایت مرجع اصلی این فایل.
تحقیق مقایسه حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام دسته: معارف اسلامی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 18 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 13 اسلام در مورد حقوق خانوادگى زن و مرد، فلسفه خاصى دارد و پارهاى از حقوق و تكالیف و مجازاتها را براى مرد مناسبتر دانسته و پارهاى از آنها را براى زن، در نتیجه، در مواردى براى زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهى در نظر گرفته است چرا؟ آیا بدان جهت است كه اسلام نیز مانند بسیارى از مكتبهاى دیگر،نظریات تحقیرآمیزى نسبت به زن داشته و زن را قیمت فایل فقط 8,800 تومان مقایسه حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلاماز جمله موضوعات مورد بحث پیرامون حقوق زن، مقایسه بین مكتب اسلام با دستاوردهاى تمدن غرب است، امروز در دنیا درباره حقوق زن، مكتب دیگرى رایج نیست و نوعا شرقىها و همه دنیا تحت تأثیر دستاوردهاى غربىها در مورد تساوى زن هستند و تقریبا این فكر غرب همهجا و حتى دنیاى كمونیستى را هم احاطه كرده است. بنابراین مقایسه، مناسبترین طرف اسلام همین دستاوردهاى دنیاى غرب است كه غربىها در این مسأله خیلى هم به خود مىبالند. با این مقایسه مىتوان پى برد كه نگرش حاكم بر غرب واقعا به مصلحت جامعه و خانمها مىباشد یا خیر؟(1) اسلام، زن را چگونه موجودى مىداند؟ آیا از نظر شرافت و حیثیت انسانى او را برابر با مرد مىداند یا او را جنس پستتر مىشمارد؟ این پرسشى است كه اكنون مىخواهیم به پاسخ آن بپردازیم.اسلام در مورد حقوق خانوادگى زن و مرد، فلسفه خاصى دارد و پارهاى از حقوق و تكالیف و مجازاتها را براى مرد مناسبتر دانسته و پارهاى از آنها را براى زن، در نتیجه، در مواردى براى زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهى در نظر گرفته است. چرا؟ آیا بدان جهت است كه اسلام نیز مانند بسیارى از مكتبهاى دیگر،نظریات تحقیرآمیزى نسبت به زن داشته و زن را جنس پستترى شمرده است یا علت و فلسفه دیگرى دارد؟(2)عدهاى گمان كردهاند كه اسلام درباره زن، عدالت را مراعات نكرده است، در صورتى كه همانگونه كه منابع اسلامى نشان مىدهد و صاحبنظران محقق در این باره تحقیقات شایستهاى انجام دادهاند، اسلام مابین تساوى زن و مرد و عدالت در میان آنها فرق گذاشته است مسلم است. كه اگر اسلام مىگفت زن و مرد از همه جهات بیولوژیك، فیزیولوژیك و روانى و هرگونه فعالیت مغزى و روحى، یكى هستند، این خلاف واقع بود و گمان نمىرود كسى در این دنیا پیدا شود و از این دو صنف اطلاع لازم و كافى داشته باشد و چنین سخنى را به زبان بیاورد.(3)شهید مطهرى مىگوید : «مكرر در نطقها و سخنرانىها و نوشتههاى پیروان سیستمى غربى شنیده و خواندهاید كه مقررات اسلام را در مورد مهر و نفقه و طلاق و تعدد زوجات و امثال اینها به عنوان تحقیر و توهینى نسبت به زن یاد كردهاند؟ چنین وانمود مىكنند كه این امور هیچ دلیلى ندارد جز اینكه فقط جانب مرد رعایت شده است.مىگویند اسلام، دین مردان است و زن را انسان تمام عیار شناخته و براى او حقوقى كه براى یك انسان لازم است وضع نكرده است. اگر اسلام زن را انسان تمام عیار مىدانست تعدد زوجات را تجویز نمىكرد، حق طلاق را به مرد نمىداد، شهادت دو زن را با یك مرد برابر نمىكرد، براى زن قیمت به نام مهر قائل نمىشد، به زن استقلال اقتصادى و اجتماعى مىداد و او را جیرهخوار و واجبالنفقه مرد قرار نمىداد.مىگویند اسلام با این كه دین مساوات است و اصل مساوات را در جاهاى دیگر رعایت كرده است، در مورد زن و مرد رعایت نكرده است.اصلى كه در این استدلال به كار رفته، این است كه لازمه اشتراك زن و مرد در حیثیت و شرافت انسانى، یكسانى و تشابه آنها در حقوق است. مطلبى هم كه از نظر فلسفى باید انگشت روى آن گذاشت این است كه لازمه اشتراك زن و مرد در حیثیت انسانى چیست؟ آیا لازمهاش این است كه حقوق مساوى یكدیگر داشته باشند به طورى كه ترجیح و امتیاز حقوقى در كار نباشد؟ یا لازمهاش این است كه حقوق زن و مرد علاوه بر تساوى و برابرى، متشابه و یكنواخت هم بوده باشند و هیچگونه تقسیم كار وظیفهاى در كار نباشد؟ شك نیست كه لازمه اشتراك زن و مرد در حیثیت انسانى و برابرى آنان از لحاظ انسانیت، برابرى آنها در حقوق انسانى است؛ اما تشابه آنها در حقوق چطور؟كمیت غیر از كیفیت است. برابرى غیر از یكنواختى است. آن چه مسلم است این است كه اسلام حقوق یكجور و یكنواختى براى زن و مرد قائل نشده است ولى اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقى براى مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام اصل مساوات انسانها را درباره زن و مرد نیز رعایت كرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آنها مخالف است.»(4)در این كه «این دو صنف با همدیگر متفاوتاند، از نظر خلقت طبیعى، جاى تردید نیست و در این باره تحقیقات به حد لازم و كافى انجام گرفته است. عنایت امر این است كه آیا این اختلاف و تنوع در خلقت طبیعى زن و مرد باعث مىشود كه یكى ناقص و دیگرى كامل باشد، نه چنین چیزى نیست، این مسئله تنوع است، نه نقص و كمال.»(5)این اختلافات، انعكاسى «در روبناى زندگى گذاشته است؛ نه در حقایق واقعى و جوهر حیات این دو صنف زن و مرد. آن چه ممكن است باعث اختلاف باشد، یكى عده واقعیات است كه ما آنها را مشاهده مىكنیم، مانند این كه مرد نیروى بیش ترى در پیچیدن در لابهلاى تولیدات سخت اقتصادى و دفاع از كشور، تحمل مشقتها و خشونتهاى زندگى دارد و همچنین در جریان توالد و تناسل بارى را كه صنف زن به دوش مىكشد، باعث تقید بیشتر او مىگردد و در این جربان مرد آزادتر است، همانطور كه سیمون دوبوار از نیچه نقل كرده است: تسلیم شدن زن در اجراى پدیده خلقت، خیلى بیشتر از مرد است و اگر مردى ادعا كند كه او هم مثل زن در این جریان تسلیم مىشود، به شرافتم سوگند یا دروغ مىگوید، یا مرد نیست.»(6)اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن درباره خلفت زن و مرد چیست، لازم است به مسئله سرشت زن و مرد كه در سایر كتابهاى مذهبى نیز مطرح است، توجه كنیم. قرآن نیز در این موضوع سكوت نكرده است. باید ببینیم قرآن زن و مرد را یكسرشتى مىداند یا دوسرشتى؛ قرآن با كمال صراحت، در آیات متعددى مىفرماید: زنان را از جنس مردان و از سرشتى نظیر سرشت مردان آفریدهایم.(7) قرآن درباره همه آدمیان مىگوید: «خداوند از جنس خود شما براى شما همسر آفرید.»(8)آیه، صریحا ارزش را بر ملاك تقوا قرار داده است. بدون اختصاص به زن یا مرد. به نظر مىرسد امتیاز بسیار مهمى كه در صنف زن وجود دارد، چشیدن طعم حیات است كه مرد تنها مفهومى از آن را درك مىكند. چشیدن طعم حیات در صنف زن بیشتر و عمیقتر از مرد دیده مىشود و به همین جهت است كه قانون الهى چنین اقتضا كرده است كه ارتباط مادر با فرزندان و كودكان تا دوران رشد احساسات و عواطف آنها ادامه داشته باشد. امام خمینى رحمهالله در اینباره مىفرماید:«همانطور كه حقوق مردها در اسلام مطرح است، حقوق زنها نیز مطرح است.اسلام به زنها بیشتر عنایت كرده است تا به مردها، اسلام زنها را بیشتر حقوقشان را ملاحظه كرده است تا مردها. این هم معنا كه بعد از این چه خواهد شد، زنها حق رأى دارند. از غرب بالاتر است این مسائلى كه براى زنها ما قائل هستیم. حق رأى دادن دارند، حق انتخاب دارند، حق انتخاب شدن دارند. همه اینها هست. تمام معاملاتشان به اختیار خودشان است و آزاد هستند. اختیار شغل را آزاد هستند. البته در شرق براى مردها یك محدودیتهایى هست كه آن محدودیتها به صلاح خود مردها هست و آن محدودیتها، یعنى در آن جاهایى كه مفسده هست براى مرد، از قماربازى جلوگیرى مىكند. اسلام از شرابخوارى جلوگیرى مىكند. اسلام از هروئین جلوگیرى مىكند، براى این كه مفسده دارند.»«براى همه یك محدودیتهایى هست، محدودیتهایى شرعى و الهى، محدودیتهایى است كه به صلاح خود جامعه است. نه این است كه براى جامعه یك چیزى مثلاً نافع بوده است كه محدودیت برایش ایجاد كردهاند!»(9)نیز مىفرماید : «اسلام مىخواهد كه زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آن چیزهایى كه در جاهلیت بود. آنقدرى كه اسلام به زن خدمت كرده است، خدا مىداند به مرد خدمت نكرده است كه به زن خدمت كرده، شما نمىدانید كه در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده.»(10)حضرت آیة اللّه العظمى خامنهاى نیز مىفرماید:«شما باید زن را با چشم یك انسان والا نگاه كنید، تا معلوم بشود كه تكامل و حق و آزادى او چیست؟ زن را به عنوان یك موجودى كه مىتواند مایهاى براى اصلاح جامعه یا پرورش انسانهاى والا بشود نگاه كنید تا معلوم بشود كه زن كیست و آزادى او چگونه است، زن را به چشم آن عنصر اصلى تشكیل خانواده در نظر بگیرید. اگرچه از مرد و زن تشكیل مىشود و هردو در تشكیل و موجودیت خانواده مؤثرند. اما آسایش فضاى خانواده و آرامش سكوتى كه در فضاى خانواده است به بركت زن و طبیعت زنانه است. با این چشم به زن نگاه كنید تا معلوم بشود كه زن چگونه كمال پیدا مىكند و حقوق زن چیست؟»(11)شهید مطهرى مىفرماید: «آنچه از نظر اسلام مطرح است، این است كه زن و مرد به دلیل اینكه یكى زن است و دیگرى مرد، در جهات زیادى مشابه یكدیگر نیستند، جهان براى آنها یكجور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یكنواخت نخواسته است، و همین ایجاب مىكند كه از لحاظ بسیارى از حقوق و تكالیف و مجازاتها وضع مشابهى نداشته باشند. در دنیاى غرب، اكنون سعى مىشود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف، وضع واحد مشابهى بوجود آورند و تفاوتهاى غریزى و طبیعى زن و مرد را نادیده بگیرند.تفاوتى كه میان نظر اسلام و سیستمى غربى وجود دارد در اینجاست.كلمه «تساوىِ حقوق، یك مارك تقلبى است كه مقلدان غرب بر روى این رهآورد غربى چسباندهاند.»(12)اعلامیه حقوق بشر كه در فصل گذشته، توضیح مختصرى درباره آن دادیم، داراى یك دیباچه و 30 ماده است كه پس از گفتگوهاى طولانى، در تاریخ آذرماه 1327 شمسى، مطابق با 10 دسامبر 1968 م.، از طرف مجمع سازمان ملل تصویب گردید و جهانیان آن روز را به نام «روز حقوق بشر» جشن مىگیرند.در خیلى از مواد این اعلامیه، به آزادى انسان و انواع آزادىها تصریح شده است. نكات مثبت زیادى در این اعلامیه دیده مىشود و نسبت به دو اعلامیه قبلى ـ یعنى اعلامیه حقوق آمریكا (1776) و اعلامیه حقوق فرانسه (1789 م.) ـ كاملتر است،.ولى كاستىهاى بسیارى نیز دارد. اول اینكه آزادى مطرح شده در این اعلامیه همان آزادى در مكتب لیبرالیزم است. این اعلامیه هیچ اشارهاى به «آزادى مثبت» یا «آزادى معقول» كه بسیارى از فیلسوفان از آن حمایت مىكنند، ندارد. از نظر این اعلامیه، تنها قید آزادى، اصطلاك آن با آزادى دیگران است.نیز در این اعلامیه، هیچ نامى از خدا نبرده شده است؛ یعنى كاملاً از منظر مادى تنظیم شده است.نكته دوم، مشروعیتِ آزادى مورد بحث است. در ماده نخستین آمده است: همه افراد بشر، آزاد و باحیثیت و حقوق یكسان زاییده مىشوند.«اگر موضوعى الحادى نیز داشته باشیم، باید بگوییم حقوق افراد را آفرینش خاص آنها تعیین مىكند. براى مثال باید بگوییم چند نظام آفرینش باردارى و زایمان و شیر دادن را به عهده زنان گذارده است، زنان باید از حمایت و حقوق بیشترى برخوردار باشند. نه آن كه بىتوجهى به سرشت خاص زن و مرد، حقوق همه را یكسان بدانیم.»(13)شهید مطهرى مىفرماید : «در این نهضت به این نكته توجه نشد كه مسائل دیگرى هم غیر از تساوى و آزادى هست تساوى و آزادى شرط لازماند نه شرط كافى. تساوى حقوق یك مطلب است و تشابه حقوق مطلب دیگر به برابرى حقوق زن و مرد از نظر ارزشهاى مادى و معنوى یك چیز است و همانندى و همشكلى و همسانى چیز دیگر. در این نهضت عمدا یا سهوا تساوى به جاى تشابه به كار رفت و برابرى با همانندى یكى شمرده شد، كیفیت تحتالشعاع كمیت قرار گرفت.انسان بودن زن موجب فراموشى زن بودن و مىگردید.(14)به نام آزادى و به نام انتخاب، دختر شایسته و نمونه سال انتخاب مىكنند و با چاپ عكسهاى عریان در ابعاد مختلف در مجلهها و روزنامهها از وجود آنها استفاده مىكنند تا به این طریق مشترى بیشترى براى خود جذب كنند.(15)مقام معظم رهبرى در اینباره مىفرماید:«اشتباه مىكند دنیاى استكبار سرشار از جاهلیت كه خیال مىكند ارزش و اعتبار زن به این است كه خود را در چشم مردان آرایش كنند تا چشمهاى هرزه به او نگاه كنند و از او تمتع بگیرند و او را تحسین كنند.آنچه امروز در غرب از آن به عنوان آزادى زن نام برده مىشود، آزادى زن نیست؛ بلكه در واقع، باید آن را آزادى مردان هرزه براى التذاذ از زن نامید.»(16)«لاَ الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلاَ اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِی فَلَكٍ یَسْبَحُونَ»(17)شهید مطهرى مىفرماید : «شرط اصلى سعادت هر یك از زن و مرد و در حقیقت جامعه بشرى این است كه دو جنس هر یك در مدار خویش به حركت خود ادامه دهند. آزادى و برابرى آن گاه سود مىبخشد كه هیچ كدام از مدار و مسیر طبیعى و فطرى خویش خارج نگردند. آنچه در آن جامعه ناراحتى آفریده است قیام بر ضد فرمان فطرت و طبیعت است؛ نه چیز دیگر»(18). حجاب از دیدگاه اسلام و غربچرا غرب همواره تلاش كرده است كه در سلسله اقدامات تهاجمى خود علیه ارزشهاى فرهنگى ملى و اسلامى، كشف حجاب را یكى از اقدامات مهم قرار داده و توان بالایى را به عملى شدن آن و جلوگیرى از اشاعه حجاب اسلام اختصاص داده است؟ چرا اسلام،این دین سعادت بخش، حجاب را براى زنان واجب فرموده و یكى از احكام ضرورى قرار داده است؟(19) قیمت فایل فقط 8,800 تومان برچسب ها : مقاله حقوق زن در اسلام , مقاله حقوق زن در خانواده , مقاله حقوق زنان , مقاله حقوق زن در قران , مقاله حقوق زنان در قانون اساسی , مقاله حقوق زن و مرد , مقاله حقوق زن در جامعه , مقاله حقوق زنان در حکومت ساسانیان , مقاله حقوق زنان در ایران , مقاله حقوق زنان به زبان انگلیسی , تحقیق درباره حقوق زنان در جامعه , مقاله درباره حقوق زنان در جامعه , تحقیق درمورد حقوق زنان
پاورپوینت تغذیه و بیماریهای قلبی عروقی تغذیه 23 به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل پاورپوینت تغذیه و بیماریهای قلبی عروقی تغذیه 23 با لینک مستقیم از سایت مرجع اصلی این فایل. دانلود پاورپوینت تغذیه و بیماریهای قلبی…
تحقیق درباره شاه عباس صفوی (گذری بر زندگی شاه عباس صفوی) تاریخ و ادبیات 28 به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل تحقیق درباره شاه عباس صفوی (گذری بر زندگی شاه عباس صفوی) تاریخ و ادبیات 28 با…
طرح لایه باز عرق نعنا لایه باز 12*5.73 سانتی متر فایل های لایه باز و PSD 1 به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل طرح لایه باز عرق نعنا لایه باز 12*5.73 سانتی متر فایل های لایه باز…
پاورپوینت بررسی میل رادكان معماری 10 به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل پاورپوینت بررسی میل رادكان معماری 10 با لینک مستقیم از سایت مرجع اصلی این فایل. دانلود پاورپوینت بررسی میل رادكان دسته: معماری بازدید: 11 بارفرمت…