ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر، دیدگاه فقها، کتاب، شیعه، سنی علوم انسانی 79
به وب سایت آسان دانلود خوش آمدید. دانلود فایل ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر، دیدگاه فقها، کتاب، شیعه، سنی علوم انسانی 79 با لینک مستقیم از سایت مرجع اصلی این فایل.
دانلود
ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر، دیدگاه فقها، کتاب، شیعه، سنی دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 134 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 79 ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر، دیدگاه فقها، کتاب، شیعه، سنی قیمت فایل فقط 27,500 تومان ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر، دیدگاه فقها، کتاب، شیعه، سنی تعداد صفحه : 79 قالب ورد Word قابل ویرایش بخشی از متن : طهارت و نجاست خمر مقدمه: معنی مفهومی خمر به معنای هر مایع مست کننده است و معنای اصلی آن ستر و پوشیدن است و شراب را خمر میگویند چون عقل را میپوشاند و نمیگذارد خوب و بد و خیر و شر را تشخیص بدهد و به همین جهت چادر و روسری زنان را خمار میگویند. بین انواع آن مانند شراب (آنچه از انگور گرفته میشود)، نبیذ (آنچه كه از خرما گرفته میشود)، نقیع (آنچه كه از كشمش گرفته میشود)، بتع (آنچه كه از عسل گرفته میشود)، مِزر (آنچه كه از جو گرفته میشود)، یا آنچه كه از گندم یا ارزن یا غیر آنها گرفته میشود، فرقی نیست(47). ضرورت بحث از نجاست خمر و سایر مشروبات الكلى بدیهى به نظر مىرسد، زیرا تمامى فقیهانى كه در طهارت الكل تردید كردهاند دلیلى جز نجاست خمر و سایر مسكرات ندارند. به نظر آنان الكل، ماده اصلى مست كنندهها را تشكیل مىدهد به ویژه الكل تخمیرى كه از تقطیر بخارات شراب به دست مىآید. حرمت نوشیدن خمر هم اكنون از احكام ضرورى اسلام شمرده مىشود. ولى نجاست خمر بسان حرمت آن از ضروریات نیست، هر چند مشهور میان فقهان امامیه بلكه تمامى مذاهب اسلامى است. خمر در آیات قرآنی، پلیدی و رفتار شیطانی تلقی گردیده، نوشیدنآن، گناه کبیره قلمداد و هم چون قمار بازی موجب برانگیختن بذرعداوت و دشمنی دانسته شده است.(91). براساس روایات اسلامی، کسی که خمر مینوشد، تا چهل روز،نماز او پذیرفته نمیشود. بلکه در تمامی ادیان الهی، هنگامی که کاملگشتهاند، تحریم خمر جزء برنامههای قطعی آنها بوده است.(92). نوشنده خمر در روز قیامتبا صورت سیاه و زبان بیرون آمده درحالی که آب دهان او بر سینهاش میریزد و فریاد العطش برمیآورد، محشور میگردد. کسی که جرعهای شراب بنوشد، روح ایمان از ویگرفته میشود و روح ناپاک و پست جایگزین آن میگردد.(93). فقیهانى از هر دو گروه (امامیه و اهلسنت) بودهاند كه حرمت نوشیدن خمر را قطعى دانسته ولى در نجاست آن تردید كردهاند. منشأ تردید، اشكال در ادلّه نجاست و همچنین وجود دلیل روایى برطهارت آن بوده است. اثرات الکل الکل نهتنها اعتدال روانی و تنظیم حرکات و فعالیتهای انسان را مختلمیسازد بلکه آثار مخرب دیگری بر دستگاههای مختلف بدنمیگذارد; به عنوان نمونه، مصرف الکل، باعثسوءهاضمه واختلال دستگاه گوارش و کبد میشود، زیرا به علت جاذب الرطوبهبودن آن، آلبومینهای سلولهای کبد و معده را منعقد میکند(94). از دیدگاه متخصصین اعصاب و روان، الکل، عالیترین اعمالتوقفی را فلج میکند و انسان را به سیرت و منش عاری از ملکاتاخلاقی و بری از دانش و بینش سوق میدهد. استعمال الکل موجبدگرگونی در شخصیت انسان میشود و انسان با شرم و حیا راافسارگسیخته و بیبندوبار مینماید. عوارض مصرف الکل، غالبا منشا ارتکاب اعمال شنیع و ارتکابجرایم میگردد. طبق مطالعاتی که مؤسسات جرمشناسی به عملآوردهاند، اغلب جنایات جنسی و در حدود 70% جرایم ضرب وجرح و 80% قتلها، خود آزاری و دیگر آزاریها در اثر استعمالنوشابههای الکلی واقع میشوند. ازدیاد تصادفات وسایط نقلیه درکشورهایی که مجاز به نوشیدن الکل هستند براثر مستی رانندگانمزاحم است و روی همین اصل، استعمال مشروبات الکلی را اغلبقوانین ممنوع دانسته یا محدود نمودهاند.(95) از لحاظ علم ژنیتک نیز، اکثر فرزندان افراد الکلی، مبتلا بهروانپریشانیهای شدید میگردند و به همان جهت، عقبماندگیهای مختلف شعوری در آنان ایجاد میشود.(96) این است که اسلام با نوشیدن هر نوع مشروبات الکلی، خرید وفروش و هر نوع بهرهبرداری از آنها به شدت برخورد کرده است(91). ویژگی های الکل و عوارض مصرف آن 1. فارماكولوژى پایه اتانول: اتانول(C2H5oH) یك مولكول كوچك محلول در آب است كه به سرعت و به طور كامل از دستگاه گوارش جذب مى شود. بخار الكل نیز مى تواند به آسانى از راه ریه ها جذب شود. پس از نوشیدن الكل در حالت ناشتا, در 30 دقیقه, سطح خونى آن به بالاترین حد مى رسد. وجود غذا در معده, جذب الكل را به واپس مى اندازد. الكل, خیلى زود پخش مى شود و پرمایگى و غلظت بافتى آن خیلى زود به حدّ پرمایگى و غلظت خونى مى رسد. حجم توزیع آن كم و بیش 0/7 لیتر بر كیلوگرم است. بیش از 90% از الكل مصرف شده در كبد اكسیده مى شود و باقى مانده آن از راه ریه و ادرار خارج مى شود. بسیار نوشیدن آن در دراز مدت, سبب پیدایش تحمّل وابستگى فیزیكى مى شود. تحمّل نسبت به آثار سمّى الكل فرایند پیچیده اى است كه در اثر دگرگونیهاى متابولیسم و دگرگونیهاى كم تر شناخته شده اى در سیستم اعصاب به وجود مى آید. مصرف حاد الكل بر روى سلسله اعصاب مركزى اثر فراوان مى گذارد. الكل مى تواند به آرامش بینجامد و نگرانى و دلهره را به ظاهر برطرف كند و سبب آشفتگى در سخن گفتن, آتاكسى, آشفتگى در داورى, رفتارهاى غیر ارادى, به دیگر سخن, حالت مستى (Drunkenness)گردد. این اثرها و پیامدها در هنگام افزایش سطح خونى الكل بیش تر خود را مى نمایاند و آشكار مى سازد. اتانل, روى شمار زیادى از فرایندهاى مولكولى, اثر مى گذارد, اما در حال حاضر صاحب نظران قبول دارند كه دو جاى اصلى اثر الكل, عبارتند از: غشاهاى سلولى و آنزیمهاى موجود در مغز, همچنین تضعیف قابل توجه عضله میوكارد قلب در اثر مصرف مقادیر متوسط الكل (یعنى پرمایگى و غلظت حدود 100 میلى گرم بر دسى لیتر) دیده شده است. افزون بر آن, اتانل گشادكننده عروق است.اتانل, همچنین سبب شل شدن رحم مى شود و تزریق وریدى آن در گذشته, براى جلوگیرى از زایمان پیش رس, مورد استفاده بوده است(97). 2. پیامدهاى مصرف زیاد الكل در دراز مدت: در منابع پزشكى,آگاهیهاى كمى در زمینه پیوند و بستگى دقیق بین مصرف زیاد الكل و آسیب اعضاى حیاتى یافت مى شود. با این وجود, چندین مطالعه با دقتها و بررسیهاى مناسب نشان داده است كه: نوشیدن مرتب الكل به مقدار 5 ـ 3 جرعه در روز, میزان مرگ و میر را بالا مى برد. میزان خطر به گونه روشن و آشكار در محدوده6 جرعه و بیش تر در روز افزایش مى یابد. مرگ و میر نوشندگان الكل, بیش تر بر اثر بیمارى كبدى, سرطان, خودكشى و… است. الف. كبد و دستگاه گوارش: نوشیدن زیاد الكل, یك سلسله آشفتگیهاى متابولیك را به وجود مى آورد كه نتیجه آنها آسیب كبد و دستگاه گوارش است. دیگر قسمتهاى دستگاه گوارش نیز, ممكن است در اثر الكل آسیب ببیند.نوشیدن الكل, سبب افزایش تراوشهاى معده و لوزالمعده مى شود و سُدّه هاى مخاطى را آشفته مى سازد. در نتیجه, بیش تر, خون ریزى شدید معده را در پى دارد. الكل همچنین, به روده كوچك آسیب مى رساند كه به اسهال, كاهش وزن و كمبود گونه گون ویتامینها مى انجامد. قیمت فایل فقط 27,500 تومان برچسب ها : ادبیات نظری تحقیق طهارت و نجاست خمر دیدگاه فقها کتاب شیعه سنی